In Veertigdagentijd van 2022 organiseert het CPS drie verdiepende en bezinnende webinars op drie woensdagavonden. De webinars vinden plaats van 20 tot 21 uur.
Het overkoepelende thema is ‘God zoeken’. Wat betekent dat? En hoe doe je dat in deze tijd?

Het derde webinar op woensdagavond 30 maart 2022 wordt verzorgd door rector Patrick Kuipers van het Ariënsinstituut te Utrecht; hij zal spreken over ‘het Paastriduüm – hoogtepunt van het liturgisch jaar’.

Heel wat mensen kijken elk jaar op televisie naar de Passion, waarbij de laatste dagen en uren van Jezus in een Nederlandse stad, met eigentijdse teksten en liederen in beeld wordt gebracht. Anderen geven de voorkeur aan een uitvoering van de Matthäuspassion van Bach of kijken naar een film over het leven van Jezus. Blijkbaar spreekt dit oude verhaal na twintig eeuwen nog steeds tot de verbeelding.

In onze Kerk wordt dat verhaal herdacht tijdens het Paastriduüm. Deze periode van drie dagen begint met de avondmis van Witte Donderdag en loopt tot en met het avondgebed van Paaszondag. Het neemt ons mee langs de belangrijkste momenten van ons christelijk geloof: het lijden, de dood en de verrijzenis van Jezus Christus. Momenten die niet alleen de moeite waard zijn om herdacht te worden, maar die door hun viering ook hier en nu het heil van God bemiddelen.

In de loop van de geschiedenis heeft de Kerk het Paasmysterie op verschillende manieren gevierd. Aanvankelijk in één enkele viering in de nacht van zaterdag op zondag, later verspreid over meerdere dagen. De kern bleef altijd de overgang van donker naar licht, van ballingschap naar vrijheid, van dood naar leven. Tijdens het Paastriduüm lijden en sterven wij met Christus om ook met Hem op te staan tot eeuwig leven.

In dit webinar kijken we naar de liturgische vormgeving van deze drie dagen en hopen op deze manier het Paastriduüm intenser te kunnen beleven en zo door te dringen tot de kern van ons christelijk geloof.

U kunt zich HIER aanmelden voor het webinar. Na aanmelding ontvangt u een bevestiging per e-mail met een Zoom link om deel te nemen aan het webinar.