Van zwerver of bankklever naar volgeling van Jezus Deze vakantie las ik het boek ‘Jezus volgen, Thuiskomen in tijden van angst’ (2020) van Henri Nouwen. In het kader van de missionaire parochie spreken we vaak over ‘leerling van Jezus zijn’ en ‘anderen uitnodigen om leerling van Hem te worden’ (naar de opdracht van Jezus in Mat. 28, 19-20). Maar wat betekent dat om een leerling van Jezus te zijn? Wat betekent het om Hem te volgen? In dit boek gaat Henri Nouwen in op een aantal aspecten van wat het betekent om leerling van Jezus te zijn. De opening van het boek vond ik sterk, daarom hierbij enkele gedachten uit deze Inleiding.

“Volg jij Jezus? Ik wil dat je eens goed in de spiegel kijkt en jezelf die vraag stelt. Ben je een volgeling? Ben ik er een?” (p. 15) Vaak zijn we echter volgens Nouwen meer een ‘zwerver’ of een ‘bankzitter’. Zwervers zijn mensen die veel rondrennen, veel dingen doen, veel ontmoetingen hebben, druk zijn, hier en daar heen gaan, maar eigenlijk niet weten waarom ze het doen. Op een gegeven moment komen deze mensen op een punt dat ze doodmoe zijn. Dan zijn er ook de bankzitters. Mensen die zitten en niets doen. Ze worden nergens nog enthousiast van en hebben geen belangstelling meer voor dingen. Soms zijn er wel ontsnappingen, zoals bijvoorbeeld alcohol, drugs, drugs of – in deze tijd – internet, maar het maakt hen allemaal niets uit. Ook zij zijn op een gegeven moment moe.

Dan schrijft Nouwen: “In ieder van ons zit iets van de zwerver en iets van de bankklever. […] En in deze dodelijk vermoeide wereld stuurt God Jezus om de stem van liefde te laten weerklinken. Jezus zegt: ‘Volg mij. Blijf niet rondrennen. Volg mij. Blijf daar niet zitten. Volg mij.’ De stem van de liefde is de stem die ons leven volkomen kan omvormen van dat van een zwerver of bankklever tot dat van iemand met een richting en een doel.’ “ (p. 16).

Het boek is geschreven om ons te helpen om die zachte, fluisterende stem van de liefde te horen. Nouwen: “Probeer eerst eens die stem te horen. Kom tot rust en probeer een tijd lang die stem te horen. Luister. Hij zegt: ‘Ik heb je lief’, en dan roept Hij je bij je naam. Hij zegt: ‘Kom, kom. Volg mij.’ “

Tip: Dit boek leent zich goed om bijvoorbeeld in een kleine groep in een parochie of gebedsgroep met elkaar te lezen en te bespreken.

Het boek bestaat uit een reeks geredigeerde toespraken die Nouwen hield tijdens een vastenretraite. Naast een korte Inleiding kent het boek nog zes hoofdstukken met de volgende thema’s:

De uitnodiging: ‘Kom en zie’
De oproep: ‘Kom, volg mij’
De uitdaging: ‘Heb je vijanden lief’
De kosten: ‘Neem je kruis op’
De beloning
De belofte: ‘Ik zal altijd bij jullie zijn’

Af en toe is het boek heel psychologisch, wat de een of de ander meer zal kunnen waarderen. Nouwen spreekt bijvoorbeeld eerder over de gebrokenheid van de mens en minder expliciet over de zonde en de bevrijding door Christus. Niettemin denk ik dat Nouwen woorden kiest, die velen in deze tijd kunnen aanspreken. De ondertitel is nog steeds actueel: ‘Thuiskomen in tijden van angst’. Dat wens ik je van harte toe bij het lezen en mediteren aan de hand van dit boek. (MS)

Henri Nouwen, Jezus volgen, Thuiskomen in tijden van angst, Tielt: Lannoo, 2020

En lees hier een boekbespreking van het gehele boek door Erik Borgman.