In 2019 verscheen het boek ‘Als God renoveert’ (‘Divine Renovation’ uit 2014) van de Canadese priester James Mallon in Nederlandse vertaling. In dit boek vertelt fr. James Mallon hoe hij met zijn team in de St. Benedictusparochie te Halifax, Nova Scotia, een weg is gegaan naar een missionaire parochie. Een parochie die terugliep in het aantal bezoekers, vrijwilligers en inkomsten heeft een cultuuromslag doorgemaakt naar een levende geloofsgemeenschap, waar jong en oud samenkomen om hun geloof te vieren, te beleven en handen en voeten te geven op de plaats wonen en werken. Mallon analyseert in zijn boek de huidige situatie van de Kerk en biedt tevens een richting voor de toekomst. De kerngedachte van fr. Mallon is, dat de parochie moet terugkeren tot de missie van Jezus: namelijk mensen helpen om leerling van Jezus te worden.

Behorend bij het boek ‘Als God renoveert’ is het ‘Als God renoveert werkboek’, verschenen in maart 2020 in Nederlandse vertaling bij Adveniat (‘Divine Renovation Guidebook’ uit 2016). Dit werkboek wil leidinggevenden in de parochie helpen om de cultuuromslag van onderhoud naar bloei of missie te kunnen maken. Veelzeggend is de titel van het eerste hoofdstuk van het boek ‘Het begint met de leider’: wat is je droom als leider en leider, ken je zelf! Vervolgens zoekt deze leider mensen om vanuit een team leiding te geven aan de parochie. Het werkboek bevat korte praktijkverhalen, tips en veel praktische oefeningen, die het leiderschapsteam in de parochie met elkaar kan doen. Denk aan zaken als: hoe bepalen we een goede visie en strategie, hoe communiceren we deze visie en strategie binnen de parochie en raken mensen betrokken, wat zijn sterke en zwakke kanten van diverse zaken in onze parochie, wat zijn kansen en mogelijkheden in onze omgeving en hoe kan onze sacramentenvoorbereiding verbeterd worden?

Een boek is een aanrader voor diegenen die ernaar zoeken om het gedachtegoed van ‘Als God renoveert’ in de context van hun eigen parochie of bisdom te vertalen. Allereerst is dat het leiderschapsteam van de parochie – de pastoor en zijn team –  maar ook diegenen die leidinggeven aan een team binnen een parochie of op een andere plaats in de Kerk, kunnen met dit boek hun voordeel doen.