De heilige Jozef – gids in moeilijke tijden. In zijn apostolische brief Patris Corde (“Met een Vaderhart”) heeft paus Franciscus een Jozefjaar afgekondigd (van 8 december 2020 t/m 8 december 2021). De heilige Jozef wordt aanbevolen als “voorspreker, steun, en gids in moeilijke tijden”. Jozef is de man van Maria, de moeder van Jezus, en samen met haar heeft hij voor Jezus gezorgd.

Het doel van de brief en van het Jozefjaar zelf is “om liefde voor H. Jozef te vermeerderen, om ons aan te moedigen zijn voorspraak te vragen, en zijn deugden en ijver na te volgen”. Gelovigen kunnen in dit jaar een volle aflaat verdienen door gebed, boetedoening en daden van liefde. Aandacht voor heilige Jozef past ook goed bij het “Jaar voor het gezin” dat ingaat op 19 maart (hoogfeest van H. Jozef) 2021 en duurt tot 22 juni 2022.

Bezoekers van Klooster Brakkenstein, waar het Centrum voor Parochiespiritualiteit (CPS) gevestigd is, zullen het hier afgebeelde leven van Sint Jozef herkennen. Het raam bevindt zich in de Sacramentskerk, waar de medewerkers van het CPS geregeld de Eucharistie vieren met de paters Sacramentijnen. In een korte video vertelt stafmedewerker Tim Schilling, verwijzend naar het Jozef-raam, wat Sint Jozef betekent voor zijn eigen geloof en leven. Bekijk deze video (4 min) via het Youtube kanaal van het CPS.

En wilt u de apostolische brief van de paus over de heilige Jozef lezen? Klik dan hier.