Hier vindt u een paar artikelen en andere bijdragen van de stafmedewerkers van het CPS, die de afgelopen tijd zijn verschenen over het onderwerp ‘parochie en corona’. Herkent u zich hierin of juist niet? Heeft u een mooie ervaring over dit onderwerp of een zorg? Laat het ons weten via cps.nijmegen@kloosterbrakkenstein.nl

Terugblik coronajaar 2021: komen parochianen wel terug na de coronatijd? (2022)
Dit artikel van stafmedewerker van het CPS, Tim Schilling, is verschenen in de Pius Almanak 2022. Hij kreeg de vraag of de parochianen wel terug zouden komen als de coronamaatregelen werden opgeheven, maar hij stelt daar een andere vraag tegenover: doen we nu wat nodig is om onze missie als parochie in de praktijk te brengen? Het artikel is tevens hier te lezen.

Kleine geloofsgroepen in parochies in coronatijd (2021)

Dit artikel bevat een reflectie over kleine geloofsgroepen in katholieke parochies in de coronatijd, geschreven door stafmedewerker van het CPS, Mirjam Spruit. Het artikel is verschenen in: ‘Bulletin’ van het Werkverband Kerkelijk Opbouwwerk, ‘Kerk na de crisis’, 2021, nummer 05, 27-29. Klik hier om het artikel te lezen.

Daarom blijf ik juist in de coronacrisis bij de kerk (2021)
Dit boek bevat verhalen van diverse mensen uit de katholieke en protestantse wereld, met citaten die bemoedigen en hoop geven. Met ook een bijdrage van stafmedewerker van het CPS, Tim Schilling. Het boek is hier te bestellen.

Wat kan wel in coronatijd?
Bekijk hier een webinar over ‘Wat kan wel in coronatijd? Eenvoudige missionaire ideeën voor in de parochie en thuis’, georganiseerd door het Sint Franciscuscentrum van bisdom Breda. Met een bijdrage van zes sprekers, waaronder stafmedewerkster van het CPS, Mirjam Spruit. Dit webinar werd gehouden op 9 maart 2021.

Wat kan wél in parochies?
Dit is het eerste van twee artikelen over wat wél kan in parochies in de coronatijd. Lees hier het artikel. Dit artikel is op 27 januari 2021 verschenen op deze website.

En lees hier het tweede artikel. Dit artikel is op 5 februari 2021 verschenen op deze website.

Wat leren parochies van de coronatijd?
Dit artikel van stafmedewerkster Mirjam Spruit is opgenomen in het boek ‘Kerk in tijden van corona’ (2020), samengesteld door Leo Fijen.

Een citaat uit het artikel: “Het is mij opgevallen dat parochies die een heldere missie en visie hebben veel sneller de omslag hebben gemaakt naar de nieuwe werkelijkheid waarin wij nu leven. Zij waren al missionair en konden deze missionaire lijn voortzetten. Hun ‘waarom’ was al duidelijk. En daardoor konden ze in de coronatijd ook beter het ‘hoe’ invullen. Hieronder licht ik zes concrete manieren toe hoe deze parochies dit in de praktijk brachten en brengen. Het zijn kansen die blijven, ook na de coronatijd.”  Het boek is hier te bestellen. Het artikel kunt u hier downloaden.

‘Coronatijd als zegen voor de parochies?’
Dit artikel van stafmedewerker Tim Schilling staat in juni 2020 nummer van ‘De Roerom.’

‘Coronacrisis legt gebrek aan visie in veel parochies bloot’
Dit artikel van stafmedewerkster Mirjam Spruit is op 7 mei 2020 verschenen op deze website.

‘Leven brengen in corona-tijd’
Dit artikel van stafmedewerker Tim Schilling is op 26 maart 2020 verschenen op deze website.

‘De Kerk blijft ook nu missionair’
Dit artikel van stafmedewerkster Mirjam Spruit is op 24 maart 2020 verschenen op deze website en op www.missionaireparochie.nl