We kampen nu met een grote crisis. Veel mensen lijden vanwege ziekte, vrees voor de dood, zorgen om hun dierbaren, zorgen om hun financiële situatie en meer. Hierdoor is de lijdensweg van Jezus – zijn Kruisweg – herkenbaarder dan ooit. Vele gevolgen van de huidige pandemie kunnen we in verband brengen met de staties van de Kruisweg. Deze schilderijen of reliëfs (meestal te vinden langs de wand van een katholieke kerk) beelden veertien scènes van Jezus’ lijdensweg uit. Wonderlijk genoeg biedt zo’n eerlijke, meditatieve confrontatie met lijden en de dood troost. Want hierdoor zien we dat Jezus ons voor is gegaan. Hij die zei: “Wees niet bang,” was er en is er nog steeds voor ons, ook nu.

Durf het aan!
Dus neem de uitnodiging aan om – individueel, met anderen samen, als gezin – samen met Jezus de staties biddend te lopen of thuis te overwegen. En laten we tijdens deze crisis vooral blijven vertrouwen op de onoverwinnelijke, barmhartige liefde van God!

In deze bijlage vindt u een kruisweg voor dit moment in coronatijd.

De meditaties zijn geschreven door Tim Schilling, stafmedewerker van het Centrum voor Parochiespiritualiteit (CPS).
De kruiswegstaties afgebeeld in deze meditatie zijn de vinden in de Gerardus Majellakerk te Utrecht.
De teksten van de lezingen zijn van www.rkdocumenten.nl
Dank aan Mirjam Spruit en Marjet de Jong voor aanvullingen en verbetering.

Tim Schilling, Centrum voor Parochiespiritualiteit (CPS)