U voelt aan dat in uw parochie een andere aanpak nodig is in de overgang van een volkskerk naar een missionaire kerk. U bent bijvoorbeeld geïnspireerd door boeken als Rebuilt en Divine renovation, waarin u leest hoe parochievernieuwing mogelijk is in respectievelijk een Amerikaanse en een Canadese parochie. En u hebt gehoord hoe diverse parochies in Nederland ook experimenteren met ideeën uit deze – en andere – boeken in hun eigen situatie.

Begeleiding
Maar je kunt wel goede ideeën hebben, maar hoe begin je, hoe pak je deze cultuuromslag goed aan en hoe zorg je ervoor dat je het volhoudt? En niet alleen jij, maar ook het team waarmee je werkt. En hoe neem je andere betrokkenen in de parochie mee in dit proces en hoe stimuleer je hen om de parochie mee op te bouwen? Kortom, u zoekt naar begeleiding in dit proces.

Coaching en ondersteuning:
Twee jaar op weg met uw team
De 3D leergemeenschap van Nederland Zoekt is dan misschien iets voor u. Samen met uw team gaat u twee jaarlang op weg rondom thema’s van gemeenschapsvorming, evangelisatie (missionaire kerk) en leiderschap. Tijdens vier inspirerende seminars is er vorming, tijd voor reflectie – individueel en als team – en ruimte om concrete plannen te maken voor hetgeen je met elkaar wilt opbouwen. Tegelijkertijd wordt u gecoacht in uw leiderschap. Ook deelteams uit een parochie, bijvoorbeeld een team voor het gezinswerk of jongerenwerk of een team van bijv. een katholieke jongerenorganisatie kunnen aan dit traject meedoen. Wat u samenbindt in uw team is een gezamenlijk missionair verlangen en dit vorm te willen geven in de praktijk. Het is een intensief traject, maar noodzakelijk om de cultuuromslag van een volkskerk naar een missionaire parochie te kunnen maken. Tegelijkertijd zult u ervaren dat er niets meer vervulling geeft, dan met een team van toegewijde mensen een gedeeld missionair verlangen vorm te geven.

Harm Ruiter van KISI God’s Singing Kids Nederland: “De leergemeenschap heeft ons een sterker team opgeleverd, procesondersteuning bij het ontwikkelen van een strategie en veel handvatten voor het ontwikkelen van medewerkers.”

Katholieke leergemeenschap
De interkerkelijke organisatie Nederland Zoekt werkt al zeven jaar in Nederland met dergelijke leergemeenschappen in de protestantse kerken. Zie hiervoor www.nederlandzoekt.nl
Er zijn plannen om in de nabije toekomst ook een katholieke 3D leergemeenschap te starten. Wilt u meer weten over deze katholieke leergemeenschap? Neemt u dan contact op met Mirjam Spruit: mirjamspruit.cps@kloosterbrakkenstein.nl